Jumaat, 12 Disember 2008

kereta kancil aku rosak


ok...hari ni aku saja nak citer tentang keta aku yg rosak...pahgah jugak la...beratus habis duit aku hari ni..tp biasa la...kalau dah pakai keta...jgn merungutla....dah adat la....

aku dah sedar keta tu dah mula meragam hampir seminggu yg lalu.....tp disebabkan aku tak ada masa....aku tanggoh ...so ni la jadinya..tanggoh punya tanggoh bertambah la kerosakannya...nasib baik la keta aku yg satu lg tu ok jer...ye la..keta yg saatu lg tu baru...tu lapasal buat masa ni..x ada la rosak..cuma tiba masa service..tu jer.....tp keta kancil aku ni...alaaaa..aku rasa dah byk kali juga la repair...

dulu aku tukat eksorber sepasang....dan byk lg la....tp hari ni...aku terpaksa tukar class plate...seminggu ni aku bawa keta...rasa semacam jer...paling laju boleh speed 40 jer...lebih tak leh..tekan minyak pun bunyi jer mengaaum...gi nya taak gak...apahaal....member2 kata mungkin class plate aku dah habis.....mungjkin la....
So hari ni aku g la bengkel..buat pandai la konon bg tau masalah tu..dan ckp kat mekanik tu class plate aku mungkin dah rosak...so dia test la....ermmmm...mmg betul...ceewah...belagak jer aku kononnya aku tau la serba sikit hal enjin keta...rupa2nya..apah aku tak tahu...hu..hu.....

Habis terburau enjin keta aku ni....org bengkel tu buka....tgk atas tu...terpaksa buka enjin sbb kalau nak buka class plate kena buka enjin..kalau keta lain tak payah..kancil kan kecil dan sempit...lantak la....bila buka jer..bukan class plate jer yg kena tukar...mcm2 lg...alamakkk....aku pun tak tau nak sebut naama2 benda tu...termasuk la..drive shaff..ball joint...minyak gear pun kena tukar...dari pagi..sampai kul 7 ptg baru siap...tp aku tghari aku balik umah...petang tu kul 4 aku gi emulake bengkelmtu...tunggu sampai siap....sambil tunggu ramai pulaa kwn2 kaat situ...so apa lagi nyembang la...g beli air ...roti...nsib baik la..kaalau tak boring gak....

Bila dah siap....fulammak...apakan daya...bayar jer la.....rm600.....tak kesah la.janji ok...pick up juga bila dah repair...sebenarnya aku syg gak kat keta kancil aku ni....sbb minyak nya jimat..aku berulang kerja ke ipoh setiap hari....tak la byk sgt guna minyakkkk.....tapi sekali sekala aku guna gak keta Persona aku tu..sbb keta tu bini aku jer pakai...dia tau la....tau bawa jer....klain dia tak tau..kekdang tu nak isi minyak pun taak tau...so aku kena bawa juga keta tu mana tau kot ada rosak2....tp kalau jln jauh aku guna la keta Persona tu...kalau guna kancil..sakit gak pinggang.....ok la...tu jer citer aku hari ni....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan