Isnin, 23 Februari 2009

Gian nak citer politik PERAK.

Sebenarnya aku dah lama gian nak citer2 ttg politik negeri aku ni...tp memandangkan blog ni bukan blog politik...aku simpan jer keinginan tu...tp nak tunggu aku buat blog baru khas utk politik...aku takut tak terupdate nnt...sbb tgh ni mmg bykl sgt citer politik..terutama kat perak ni..ada jer benda2 baru yg nak dikongsikan..tp tiba masa nnt boring plak...
Tgk la sekarang ni..org pun dah mula muak ttg politik perak yg tak habis2...ada yg dah menyampah sampai tak nak tau dah....sebenarnya itu la yg org UMNO nak...ermmmm....

So aku nak citer apa ni....yang tgh PANAS ialah isu rampasan kuasa...ehhhh itu pun dah basi gak...
ok la..aku citer la skit2....Aku rasa pemerintahan perak sekarang ni tidak ubah seumpama mi segera....maklumla...tiba2 jer..tup-tup terus merintah...apa jenis politik ni..

Walau pun DS Nizar dirampas jawatannya, tak boleh masuk ofis,kereta pun kena pulang balik dan kena keluar dari kediaman rasmi,....tp kome rasa Dato Zambry (Zombi kg Pisang) tu dapat ke tadbir dengan selesa....
Dia takkan selesa sbb kerajaannya didirikan mcm mi segera, langsung tak demokratik hanya dengan bantuan pihak tertentu...lompat sikatak lompat.

bayangkan la sekarang ni...28 - 28 dan 3 adun cacat tu kononnya menyokong BN....surat Abo (Paper) kat kedai tu semua menceritakan kononnya kerajaan haram perak ni ditegakkan dengan penuh DEMOKRATIK...memang la..MEdia tu semuanya pemgampu......jgn la baca paper yg byk kat kedai tu..ngarut...piiiiraaaaaahhh...kononnya UMNO adalah parti pembela Raja2 Melayu manakala PR adalah parti penderhaka.Malang sekali UMNO tak boleh tipu sejarah...terlalu byk kes2 derhaka yg telah dicipta oleh UMNO terhadap Raja2, bukan sekadar derhaka malah lebih dari itu....tak payah lah aku nak citer pjg pasal sejarah Penderhakaan UMNO pada Raja2 ni...mungkin ko org lebih tau.......

PR perak ni dituduh sebagai golongan yg dipersalahkan kerana tak nak letak jawatan dan enggan patuh pada Raja, tp sebenarnya deme ni yg memusingkan citer....
ADUN2 yg jadi katak ni langsung hilang entah kemana ..tak berani nak berdepan ngan rakyat perak...so apa citer ni...sebenarnya mereka dah rasa bersalah..tp tak ada siapa pun yg nak terima deme lg....maklumla pengkhianat amanah rakyat..deme juga mungkin mnjadi punca politik perak jd mcm ni...sekarang rakyat perak dah anggap depa tu macam anjing kurap yg makan daging sendiri....
umah sendiri pun tak nak balik......malu...takut..dan mcm2 lg yg depa rasa...itu la hukuman yg rakyat bg pada depa sebenarnya...

Bukan depa berdua jer...ADUN DAP pun sama keluarga sendiri pun dah tak nak terima lg...so depa ni ADUN rakyat mana sebenarnya.....cina2 kat ipoh ni...dah boikot HEE tu...aku tau la aku dok ipoh...Jelapang tu bukan jauh beno ngan ofis aku....org cina ipoh ni kata...duit HEE tak laku lg..penjual kat pasar pun tak nak jual apa2 kat HEE..so minum air jer la....

Aku rasa dlm kes ini..mmg susah juga nak buktikan samada wujud rasuah wang,jawatan atau nak hapuskan kes bg 2 org barua tu...sbb Media BN sendiri pun gagal nak hapuskan persepsi bahawa adanya rasuah dalm proses rampasan kuasa secara haram kat perak ni...

Kata la apa pun...nafi ajer la....Tp rakyat percaya 2 org tu ada kepentingan tertentu,demi kepentingan peribadi..sampai sanggup gadaikan prinsip perjuangan sebenar...
Rakyat juga tau TPM terlalu tamak,...dia la yg cetuskan fenomena ini..klu dia jd PM nnt...hancur la...dia lebih rakus..apa nak jd Malaysia lepas ni sbb berPerdana Menterikan...................

Aku rasa ...dari sumber2 org UMNO juga la....perlantikan Zambry ni pun tak dpt 'Perkenan' dari kalangan pemimpin2 UMNO gak..ini semua sbb Najib nak kan org lain jd MB ..tu la namanya kerajaan BN Mi Segera....
Itu punapa bila Khairy jamaluddin campur tgn..so Pak lah bergegas g jumpa Sultan..dan kemuka kan nama Zambry...

Sebenarnya Najib nak org lain..Pak Lah berjaya pintas....melalui Khairy la.....
so terpaksa la Najib letak Calonnya jd EXCO KANAN..saper....pham2 jer la...sbb Zambry tu bukannya dari golongan UMNO tulen pun..dulu dia ni penyokong kuat ANwar Ibrahim...org ABIM..rakan karib EZAM suatu ketika dulu..dan byk la citernya....

Sebenarnya Najib kecewa juga dengan pintasan Pak Lah ni..tp pura2 jer la....Dia cuma nak tunggu Mac ni jer..Giliran nak jd PM dan Presiden UMNO..klu Zambry tak ikut line Najib lpas ni...maka kerajaan BN mi segera Perak ni takkan lama la hayatnya...
So apa2 pun...pusing la ke kanan ke..ke kiri ker....Zambry tetap pening dan tertekan...maknanya...BN tetap terbelenggu dgn masalah dalamannya yg begitu kronik.....
bagi yg 3 ekor tu.....pun tertkan gilerrrrr, ibarat diluah matu mak, ditelam mati bapak.....jd org bingung..tak tentu hala.....padan muka....

so aku rasa bagi la rakyat mengadili mereka tu...so mari la kita sama2 berjuang ngan harapanm Pilihanraya kat Bukit Gantang, Bukit Selambau, Bukit Lanjan yg tentu lg ni...dan kat Batang Ai...kita menang..

Ok la aku rasa byk juga aku berleter kat sini...maklumla dah lama tak update..so sekali update bior la pjg lebar..tp kali ni tiba2 jer nak citer pasal politik..apa tidaknya..negeri sendiri..mest ada feeling....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan